De Deense speelgoedfabrikant Lego kon in de eerste helft van dit jaar bouwen op het succes van de film The Lego Movie.
De wereldwijde verkopen stegen met 11 procent tot 11,5 miljard kroon (1,54 miljard euro). Dat maakte de fabrikant van speelgoedsteentjes donderdag bekend.
Naar omzet gemeten was Lego daarmee in het eerste halfjaar de grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Het Deense bedrijf loste zijn Amerikaanse rivaal Mattel af. De maker van onder meer Barbie en Fisher-Price zag de inkomsten in de eerste jaarhelft met 9 procent dalen tot 2 miljard dollar (1,53 miljard euro).
Nieuwe bouwsets rond première
Rond de première van The Lego Movie bracht de onderneming een flink aantal bouwdozen op de markt met figuurtjes en voertuigen uit de bioscoopfilm. Die zorgden voor “een aanzienlijke stimulans voor de verkoop”, aldus financieel topman John Goodwin. De nettowinst steeg met 14 procent tot 2,7 miljard kroon.
Topman Jørgen Vig Knudstorp wees erop dat Lego de verkopen tijdens de crisisjaren sinds 2008 heeft verdrievoudigd. Dat komt volgens hem doordat het bedrijf producten maakt “die kinderen wereldwijd bovenaan hun verlanglijstjes zetten”. Ook gevestigde productlijnen als Lego City, Technic en Creator groeien nog altijd sterk, zei hij.
Bijna 500 miljoen in het laatje
De Lego-film, gemaakt samen met filmstudio Warner Bros, heeft overigens tot dusver 468 miljoen dollar (356 miljoen euro) opgebracht, aldus cijfers van de website Box Office Mojo. De productiekosten worden geschat op zo'n 60 miljoen dollar. Lego verwacht veel van de dvd-verkopen in de tweede jaarhelft.
Desondanks is het bedrijf voorzichtig over de vooruitzichten voor heel 2014. Dat heeft ermee te maken dat Lego veruit de meeste omzet behaalt in de paar weken voor de feestdagen in december. Het is nog te vroeg om daar op vooruit te lopen, aldus financieel directeur Goodwin.
Lees ook
Deze 26-jarige onderneemster wil Lego aanvallen met meisjesspeelgoed
3 redenen waarom Lego het zo goed doet
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl